tiistai 20. helmikuuta 2018

Lontoo

Kävimme siis viime viikonloppuna tekemässä reissun Lontooseen suomalaisten opiskelijoiden kanssa. Varasimme muutamaa päivää aikaisemmin "hotellihuoneet" läheltä Lontoon keskustaa Kensingtonista, joissa yövyimme pari yötä. (Oli muuuten tiivis tunnelma)

Perjantaina kaikilla oli normaali työpäivä ja töiden jälkeen juna Hastingsista Lontooseen lähti joskus ennen neljää. Vaikka oltiinkin hyvissä ajoin juna-asemalla niin ilman Heliä olisi luultavasti koko porukka myöhästynyt junasta! :DD  Kaikkien meidän junalippujen ostaja kävi äkkiä taksilla kipaisemassa pankkikortin isäntäperheen luota, koska ilman sitä jo maksettuja junalippuja ei olis saanut lippuautomaatista ollenkaan. Liput saatiin tulostettua minuutti ennen junan lähtöä ja Heli piti väkisin junan ovia kiinni seisomalla niiden välissä, että kaikki me kerettäisiin junaan sisälle. Takana seisova konduktööri tuumasi vain hyvin vihaisesti "stop doing that", mutta pääasia että ehdtiin! Saatin tuosta hyvät naurut koko reissun ajaksi.

Lontoossa päätepysäkki oli Victorian asema, jossa sitten käytiin syömässä ja koitettiin parhaan mukaan löytää tie ulos sieltä. Lähdimmekin vain kerran väärään suuntaan metrolla, Asemalta ei kuitenkaan ollut pitkä hotellille, joka oli kyllä iso plussa. Paikan piti nimenomaan olla hotelli, mutta eipä paikkaa oltu hinnalla pilattu. Joten odotukset eivät olleet kovin korkealla ja ehkä ihan hyvä niin. Mutta pari yötä saatiin siellä kuitenkin ihan hyvin nukuttua.

Lauantaina yllätysyllätys vesisade Lontoossa yllätti ja mentiin kiertelemään osaa kaupungista. Näin pikkukaupungissa eläneenä eniten yllätti se kuinka iso yksi ainoa kaupunki voi olla ja kuinka älyttömästi sinne mahtuu ihmisiä. Ekan päivän tarkoituksena oli käydä kiertämässä nämä perus turistipaikat ja käytiin ensin katsomassa Big Beniä mutta meidän tuurilla oli turha reissu '
Sen remontti aloitettu syksyllä 2017 ja meillä ei ollut hajuakaan.

Luovutettiin ja mentiin vesisateessa kävelyn sijaan sisätiloihin kiertelemään kauppoja. Osa meidän porukasta meni suht aikaisin jo hotellille ja illalla käytiin vain kiertelemässä meidän hotellin lähistöä.
Sunnuntaina puoli 11 annettiin hotellin avaimet takaisin ja lähdettiin aamupalan jälkeen taas suunnistamaan metrolle jolla tosiaan tuli kuljettua aika kiitettävästi viikonlopun aikana. Osa meistä kävi luonnontieteellisessä museossa, mutta jonot sinne olivat aivan älyttömän pitkät, joten jätettiin se väliin.

Myöhemmin kävimme kaikki yhdessä katsomassa Buckinghamin palatsia ja olihan sekin hieno nähdä vaikka se onkin tosi turistipaikka. Se sattui myös sopivasti olemaan lähellä asemaa, josta meidän juna lähti takaisin Hastingsiin joten kierreltiin vain lähistöä junan lähtöön saakka.  Paluumatkalla junan ikkunasta näkyi ihanasti auringonlasku ja reilun tunnin matkan jälkeen vaihdoimme junan linja-autoon jolla sitten pääsimme perille Hastingsiin.

Mahtva reissu kuitenkin koko porukalla ja lähtisimme koska vaan uudestaan!